Davant la protesta inèdita del sector de les galeries d’art a Espanya i Catalunya per a la reducció de l’IVA del 21% que s’aplica actualment a la venda d’art, la Cambra de Comerç de Barcelona fa costat a les reivindicacions del sector i reclama a l’Estat una harmonització fiscal immediata de l’IVA de l’art per acabar amb una situació de competència perjudicial, que amenaça amb buidar el nostre teixit empresarial cultural i minar el teixit creatiu.
Entre el 2 i el 7 de febrer, prop de 200 galeries de tot l’Estat —incloent-hi sales històriques de Barcelona com Sala Parés o Artur Ramon— han tancat temporalment com a mesura de pressió. A més, el sector ha anunciat que suspendrà, durant tres mesos, tota col·laboració gratuïta amb institucions públiques, com ara préstecs d’obres, gestions amb col·leccionistes o tasques d’arxiu. Es tracta d’una protesta sense precedents que coincideix amb el compte enrere per a esdeveniments internacionals de gran rellevància per al sector com la fira ARCOmadrid 2026.
Les galeries d’art són peces fonamentals del teixit urbà i actuen com a nodes de proximitat que impulsen el prestigi de les marques Barcelona i Catalunya. Formen part del nucli dinamitzador dels centres comercials urbans i contribueixen a reforçar un model de turisme de qualitat i d’alt valor afegit, alineat amb l’estratègia de competitivitat de la ciutat i del país. Per aquest motiu, l’afebliment del sector galerista no només implicaria la pèrdua d’una activitat econòmica específica, sinó que posa en risc la base de l’ecosistema de les indústries creatives i la capacitat de retenció de talent.
Un marc fiscal desequilibrat que penalitza l’artista i debilita el sector
Actualment, a Espanya la venda d’art tributa al tipus general d’IVA del 21%, un fet que contrasta amb els tipus reduïts d’altres activitats culturals com el cinema, el teatre o els llibres. Aquest diferencial fiscal situa el sector de l’art visual en una posició de desavantatge i castiga especialment l’artista, que és el primer i més feble esglaó de la cadena de valor.
Un IVA harmonitzat permetria una millor redistribució dels marges i garantiria la continuïtat de les galeries com a espais de cohesió, dinamisme urbà i promoció cultural. De fet, i tal com reivindiquen les galeries, alinearia el sistema fiscal espanyol amb les directives europees que autoritzen els països membres a reduir l’IVA de l’art des de l’1 de gener de 2025. En aquest sentit, països de la Unió Europea com França (5,5%), Itàlia (5%) o Alemanya (7%) ja han adaptat els seus marcs fiscals, generant una situació de competència desfavorable per a les galeries catalanes i espanyoles.
La Cambra considera que és imprescindible superar la visió de l’art com un àmbit merament vinculat a l’oci i reivindica el paper estratègic de les galeries dins l’ecosistema econòmic i cultural. Així, es posa a disposició del sector i de les administracions per contribuir a trobar una solució que garanteixi la viabilitat i el futur d’un sector imprescindible per al progrés cultural i econòmic del país.




