La Cambra participa en el viatge institucional de la Generalitat al Japó

La Cambra ha organitzat, amb el suport de la Cámara de Comercio de España, una trobada amb empresaris catalans al Japó de firmes com Desigual, Papabubble, Ficosa, Freixenet, Família Torres, IESE Business School, Veolia, Puig, Riquísimo, NTT Data, Codorniu, Bubo Japan, Relats, Doga, Grífols, Hotelbeds, BonÀrea o Tekoma Energy.

La Cambra de Comerç de Barcelona participa en el viatge institucional del president Salvador Illa al Japó amb l’objectiu de reforçar les relacions econòmiques i culturals amb el país asiàtic. El president de la Cambra, Josep Santacreu, s’ha traslladat aquesta setmana al país nipó per participar juntament amb Salvador Illa en diferents trobades empresarials i institucionals organitzades per la Cambra.

La primera d’aquestes reunions s’ha celebrat aquest dilluns a Tòquio amb empresaris catalans establerts al Japó. A la trobada hi han participat representants de firmes rellevants com Desigual, Papabubble, Ficosa, Freixenet, Família Torres, IESE Business School, Veolia, Puig, Riquísimo, NTT Data, Codorniu, Bubo Japan, Relats, Doga, Grífols, Hotelbeds, BonÀrea o Tekoma Energy. Entre els assistents també hi havia l’ambaixador espanyol al Japó, Íñigo de Palacio, i el president de Cámara de Comercio de España al Japó, Kai Jacobsen.

Durant la trobada s’ha posat de relleu el paper de Catalunya com a porta d’entrada de les inversions japoneses a Europa i com a hub tecnològic i logístic. Les relacions econòmiques entre Catalunya i el Japó són estables i amb potencial d’ampliació, tant en termes d’intercanvi comercial com en inversió. De fet, Catalunya concentra la major part de la inversió japonesa a Espanya, la qual cosa ofereix avantatges clau per a l’establiment d’empreses nipones al territori.

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep Santacreu, ha posat en valor la col·laboració amb la Generalitat de Catalunya en la programació de l’agenda econòmica de Salvador Illa durant la seva estada al Japó: “Aquesta missió és també un gran exemple de la voluntat compartida de les administracions i del sector privat de generar oportunitats de negoci en els mercats internacionals”. Així mateix, Santacreu ha afirmat que “Catalunya pot ser un gran soci comercial per al Japó” i  espera que aquest viatge institucional sigui “un catalitzador de noves aliances”.

Trobades amb JETRO i la Cambra de Comerç del Japó

La segona trobada organitzada per la Cambra de Comerç de Barcelona en el marc del viatge de la Generalitat al Japó, també aquest dilluns, és amb  JETRO (Japan External Trade Organization), una agència governamental autònoma del Japó, creada l’any 1958, amb la missió principal de promoure el comerç exterior i la inversió entre el Japó i la resta del món. Finalment, la tercera activitat que lidera la Cambra és una reunió amb la Cambra de Comerç del Japó, aquest dimarts 27 de maig. Les tres trobades liderades per la corporació aquesta setmana per a la Generalitat de Catalunya han comptat amb el suport de la Cámara de Comercio de España per a la seva organització.

La Cambra de Comerç de Barcelona participa al viatge del president de la Generalitat com a actor clau per contribuir a reforçar les relacions econòmiques entre Catalunya i el Japó, atesa la seva experiència en l’organització de missions comercials, agendes B2B i jornades sectorials. També posa a disposició la seva expertesa en el suport a les empreses catalanes que volen expandir el seu negoci a l’estranger, així com a empreses estrangeres que volen invertir aquí.

Durant la seva estada al Japó, Josep Santacreu també es reunirà amb empreses i aerolínies japoneses i participarà a l’acte de l’Any Mundial de la Gastronomia Catalana organitzat per l’Agència Catalana de Turisme, que comptarà amb la participació dels xefs Carme Ruscalleda i Joan Roca.

Relacions econòmiques Catalunya-Japó

Catalunya té un paper clau en les relacions econòmiques entre Espanya i el Japó, tant en l’àmbit comercial com en l’atracció d’inversió estrangera directa. L’any 2023 les exportacions catalanes al país nipó van assolir un rècord històric, amb un valor de 100.683,5M€. Per altra banda, més de 2.600 empreses catalanes exporten al Japó, de les quals 1.000 ho fan de forma regular.

Pel que fa a la inversió, del 2014 al 2018 Catalunya va acumular projectes d’inversió japonesa per valor de 930 M€, que van generar 4.100 llocs de treball. Per altra banda, la inversió japonesa a Catalunya en el període 2020–2024 va arribar als 700 M€, amb la creació de 3.000 llocs de treball.

Catalunya concentra el 55% de les empreses japoneses a Espanya, amb unes 267 filials establertes al territori, i amb presència destacada en sectors com l’automoció, l’electrònica, l’alimentació, els serveis empresarials i les TIC. La indústria 4.0, les infraestructures logístiques, la gastronomia i la mobilitat són altres sectors amb oportunitat d’intercanvi entre ambdues economies.

El turisme entre el Japó i Catalunya representa també una via rellevant per a l’enfortiment de vincles econòmics, culturals i institucionals. Abans de la pandèmia, Catalunya rebia més de 300.000 turistes japonesos anualment, tot i que no hi ha connexions aèries directes entre Barcelona i Tòquio actualment. De fet, la connexió directa per aire entre la capital catalana i la japonesa es troba entre les prioritats del pla estratègic del Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA).