L’Hospitalet, 26 de febrer de 2025.- El mercat del treball i el teixit empresarial de L’Hospitalet de Llobregat van tancar el 2024 amb bones notícies. Per una banda, el teixit empresarial de la ciutat s’ha expandit en termes anuals i ha acabat l’any amb 5.601 comptes de cotització, amb un creixement relatiu per sobre de l’1%. Pel que fa l’ocupació, la ciutat va assolir la segona millor xifra de llocs de treball des del 2008 fins a fregar les 108.050 afiliacions a la Seguretat Social.
Així s’extreu del darrer Informe trimestral del mercat del treball i teixit empresarial elaborat pel Gabinet d’Estudis de la Cambra de Comerç de Barcelona i publicat per la Cambra de Comerç de Barcelona a L’Hospitalet, que analitza el comportament del teixit empresarial, els llocs de treball i l’afiliació segons residència padronal, així com el resum mensual de l’atur registrat a la comarca.
El creixement empresarial se situa per sobre de la mitjana catalana
El nombre d’empreses (comptes de cotització) al municipi ha augmentat un 1,4% a finals de desembre del 2024 respecte a un any enrere, fins a les 5.601 empreses, una evolució és més intensa a la registrat pel conjunt de Catalunya (0,3%). Així mateix, respecte al trimestre anterior es registra un increment d’onze empreses a la ciutat catalana (0,2%).
Per sectors, el teixit empresarial només ha minvat respecte a l’any anterior a la indústria (22 empreses menys), s’ha mantingut al sector primari i ha augmentat un 3,3% a la construcció i un 1,8% als serveis. Segons la grandària, el nombre d’empreses només ha disminuït entre les empreses de 250 i més treballadors (grans empreses) —un 13,8%, vuit empreses menys—, i ha crescut a la resta, amb més intensitat a mesura que augmenta la dimensió: un 1,4% entre les empreses fins a 9 treballadors (microempreses) —que representen el 82,2% del total—, un 1,5% empreses a les de 10 a 49 treballadors (petites empreses) i un 5,3% a les de 50 a 249 treballadors (empreses mitjanes).
Una de les millors xifres de llocs de treball dels darrers 16 anys
Quant als llocs de treball totals (afiliacions a la Seguretat Social segons seu de l’empresa al règim general i al règim especial de treballadors autònoms), el nombre al municipi ha augmentat un 0,5% respecte a l’any anterior, fins a les 108.050 afiliacions a finals de desembre de 2024, la segona xifra més elevada des del 2008 (inici de la sèrie disponible), només per darrere de la del juny 2024. Aquesta evolució és, però, menys notable a la registrada pel conjunt de Catalunya (+2,3%).
Segons el tipus de règim d’afiliació, el nombre d’assalariats ha crescut un 0,3%, mentre que el d’autònoms augmenta un 1,8%, evolució menys intensa al que ha succeït al conjunt de Catalunya en el primer cas i de major intensitat en el segon cas (2,5% i 1,3%, respectivament).
Per grans sectors econòmics, el nombre de llocs de treball ha crescut un 2,7% a la indústria i un 8,3% a la construcció, i ha disminuït un 0,3% als serveis. El nombre d’assalariats ha augmentat un 13,5% a la construcció i un 2,7% a la indústria, i ha disminuït un 2,4% als serveis.
Pel que fa a la grandària de l’empresa, i en la mateixa línia que l’evolució del teixit empresarial, el nombre d’assalariats ha minvat entre les grans empreses (-4,4%) i ha crescut a la resta, amb més intensitat a mesura que augmenta la dimensió de l’empresa: un 1,8% a les microempreses, un 2,4% a les petites i un 9,2% a les mitjanes.
La ciutat suma més de 4.000 afiliats respecte a l’any anterior
Si s’atén a la residència padronal de l’afiliat, en lloc de la seu de l’empresa, els afiliats han augmentat un 3,4% al municipi respecte a un any enrere, fins a les 121.455 persones a finals de desembre del 2024, la segona xifra més elevada per aquest mes des del 2012 (inici de la sèrie disponible), només per darrere del mes anterior (122.245 persones afiliades). Aquesta evolució és més intensa a la registrada pel conjunt de Catalunya (2,0%).
El creixement d’afiliats ha estat molt similar entre els homes i les dones (3,6% i 3,3%, respectivament). Els afiliats registren un augment a tots els grans grups d’edat, entre l’1,8% de les persones compreses entre els 30 i 44 anys i el 6,1% de les persones de 55 anys o més. Per nacionalitat, cal destacar el creixement relatiu del 8,3% entre els afiliats de nacionalitat estrangera —que representen el 26,0% del total— enfront de l’1,8% dels afiliats de nacionalitat espanyola.
Si es comparen les afiliacions per seu social i per residència padronal, el nombre és superior en el segon cas (un 12% més). El motiu de la diferència és que alguns treballadors residents a l’Hospitalet es traslladen a un municipi diferent per treballar.
La taxa d’atur de desembre, la més baixa per a aquest mes des del 2007
Pel que fa a les xifres d’atur, el desembre 2024 tanca amb 11.775 persones aturades inscrites a les oficines de Treball de Catalunya al municipi i esdevé el valor més baix per a un mes de desembre des del 2007. En termes interanuals, el nombre d’aturats es redueix un 2,4% al desembre, descens igual al registrat al conjunt de Catalunya.
L’atur ha disminuït un 4,5% entre els homes i un 0,7% entre les dones. Per trams d’edat, el nombre d’aturats disminueix amb menys intensitat entre els més joves (menors de 30 anys) i les persones de 55 o més anys, un 0,2% en ambdós casos. Per últim, l’atur augmenta a quatre dels deu tipus d’ocupació analitzats. En valors absoluts destaca l’increment de l’atur en 62 persones entre els professionals científics i intel·lectuals, i la disminució de 170 entre les ocupacions elementals.
La taxa d’atur registral se situa en el 8,8% el desembre, la xifra més baixa per aquest mes des del desembre del 2008, i la mateixa taxa que la registrada al conjunt de Catalunya (8,8%).