La crisi derivada per la Covid-19 encara afecta al 63,6% dels establiments empresarials a Catalunya a finals de 2020, xifra que va arribar fins a més del 80% la primera meitat de l’any i que s’ha reduït lleugerament gràcies a la millora de certs sectors, com la indústria i la construcció, el 4T. Aquestes són algunes de les dades que es desprenen del Mòdul especial de l’Enquesta de Clima Empresarial del 4T del 2020 elaborada per l’Idescat i la Cambra de Barcelona.
Les restriccions i mesures de contenció han donat lloc a una afectació desigual per activitats, on la marxa dels negocis a la construcció i la indústria s’ha vist força menys deteriorada el 4T en comparació amb la resta de l’any; mentre que l’hostaleria continua greument perjudicada (amb un 95% d’afectació) per les restriccions que s’han mantingut intermitentment al llarg de tots els mesos.
Aquest impacte s’evidencia en la contracció generalitzada de la facturació amb una reducció anual del 35% el 4T, per sota de la mitjana dels darrers tres trimestres (-42,2%). L’enduriment de les restriccions a partir de mitjans d’octubre que va afectar especialment als serveis ha tingut el seu efecte en la facturació, que s’ha desplomat un 67,5% a l’hostaleria –xifra propera a la registrada la resta de mesos en mitjana (-75,2%)–, i s’ha reduït un 35% a la resta de serveis. Segons dimensió empresarial, aquesta contracció ha estat de quasi el 40% entre les microempreses (9 punts per sota de la mitjana registrada en els mesos anteriors), el 35% per a les petites i el 32% per a les mitjanes i grans.
!function(e,i,n,s){var t=”InfogramEmbeds”,d=e.getElementsByTagName(“script”)[0];if(window[t]&&window[t].initialized)window[t].process&&window[t].process();else if(!e.getElementById(n)){var o=e.createElement(“script”);o.async=1,o.id=n,o.src=”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”,d.parentNode.insertBefore(o,d)}}(document,0,”infogram-async”);
En aquest sentit, s’allarguen les expectatives sobre el termini de recuperació de la facturació amb un descens de l’empresariat que pensa que el recuperarà en menys d’un any (del 61,5% el 2T al 42,5% el 4T), alhora que augmenta el pes dels que afirmen que trigaran més d’un any en recuperar-la (del 27,5% el 2T al 45,7% el 4T). En aquest cas s’observen diferències tant per sectors com per dimensió empresarial. D’una banda, dos de cada tres establiments a l’hostaleria preveuen un termini superior a l’any, mentre que a la indústria, més de la meitat confien en una recuperació de la facturació més ràpida.
D’altra banda, destaca que un 17% dels establiments de menys de 10 ocupats veuen difícil recuperar la facturació i potser hauran de tancar, percentatge que contrasta amb el 5,2% dels establiments amb 50 o més ocupats el 4T (inferior també al 10,6% observat el 3T). Igualment, es preveu una recuperació més ràpida per part d’aquests últims establiments (un 50,4% preveu menys d’un any), que els de menys treballadors.
La pandèmia accelera la digitalització empresarial
L’allargament de la pandèmia i de les restriccions han induït a les empreses a adoptar diferents mesures per tal de fer-hi front. A banda del manteniment de la reorganització de la jornada laboral i el teletreball (eines adoptades des de l’inici per una gran majoria), destaca que un 42,1% afirma haver invertit en digitalització i noves tecnologies, quasi un 30% ha introduït nous productes o serveis, i/o ha posat en marxa incentius al consum, i un 15,2% afirma haver explorat nous mercats (tant interns com externs). D’altra banda, també cal recordar que més d’un 40% continua afirmant que ha sol·licitat algun ajut econòmic, i quasi un de cada tres ha reduït la jornada laboral el 4T.
!function(e,i,n,s){var t=”InfogramEmbeds”,d=e.getElementsByTagName(“script”)[0];if(window[t]&&window[t].initialized)window[t].process&&window[t].process();else if(!e.getElementById(n)){var o=e.createElement(“script”);o.async=1,o.id=n,o.src=”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”,d.parentNode.insertBefore(o,d)}}(document,0,”infogram-async”);
Al llarg d’aquests mesos s’ha reduït continuada i progressivament el volum de treballadors efectius en ERTO. Del total d’establiments que ha tingut algun treballador en ERTO, un 56,2% ha recuperat el 100% dels treballadors, un 21,2% més del 50%, un 15,5% menys de la meitat i un 7,2% cap al 4T. Per sectors, la reincorporació total arriba a més del 75% a la construcció i quasi dos de cada tres establiments a la indústria. Tanmateix, a l’hostaleria només el 15% d’establiments ha recuperat el 100% dels treballadors, mentre que el 50,9% només ha pogut recuperar menys de la meitat dels llocs de treball.
De fet, en termes d’ocupació, les expectatives empresarials sobre el temps necessari per tornar als nivells anteriors a la pandèmia van molt lligades a les de facturació. Un 41,9% d’establiments afirma que trigarà menys d’un any en recuperar el nivell i un 45,1% assumeix que trigarà més d’un any. Aquest darrer percentatge fluctua entre el 35,4% de la indústria i el 53,6% de l’hostaleria. Quant als establiments que ja preveuen un tancament, un de cada deu valora aquesta possibilitat, xifra que augmenta fins al 18,7% en el cas de les microempreses (només 6% en les de més de 50 ocupats.).
Preocupacions de l’empresariat
Tot i la incertesa a curt termini, l’evolució d’aquestes variables anirà estretament lligada tant a les mesures de contenció com a la campanya de vacunació. En aquest aspecte, pràcticament la meitat dels establiments mostren una elevada preocupació envers l’empitjorament o prolongació de les mesures de contenció. Alhora, a un 47% els preocupa molt una possible contracció de la demanda tot i que es produeixi una millora de la situació sanitària. L’allargament d’un escenari que en un principi havia de durar pocs mesos, comporta el risc d’afectar de manera duradora i inclús permanent a part del teixit empresarial per la reducció de la demanda per part dels consumidors.
Per aquest motiu, les mesures públiques implementades des de l’inici han estat fonamentals, sent els ajuts directes, les pròrrogues dels ERTO, els crèdits ICO i la suspensió/moratòria d’obligacions tributàries i amb la Seguretat Social valorades com a molt importants per a més d’un 40% dels establiments. Tanmateix, cal destacar que un percentatge similar no se’n beneficia, el que planteja la qüestió de si s’està arribant a totes les empreses afectades viables econòmicament i que no poden operar amb normalitat per les restriccions d’activitat. El que podria comportar conseqüències de calat per a la capacitat de recuperació de la nostra economia.