La Diputació de Barcelona, la Cambra de Comerç de Barcelona al Maresme i l’Ajuntament de Premià de Mar han impulsat un pla pilot per regenerar la xarxa comercial del municipi amb una mirada transversal. Les tres institucions han signat un conveni de col·laboració aquest dimarts 12 de maig per engegar una estratègia coordinada que combinarà accions urbanístiques, econòmiques, socials, culturals i vinculades a la normativa. Aquesta perspectiva integral és el gran punt diferencial del projecte.
La Diputació de Barcelona aportarà a aquest un equip tècnic especialitzat i una inversió de 20.000 euros, mentre que la Cambra de Comerç de Barcelona hi contribuirà amb coneixement empresarial i suport tècnic, en coordinació amb els serveis municipals de Premià de Mar. Les tres parts volen implicar també els agents del sector comercial, cultural, teixit associatiu i de la ciutadania en general del municipi.
Premià de Mar ha estat escollit com a municipi pilot perquè concentra l’activitat comercial en diferents eixos, té diversos locals buits i vol ordenar els usos comercials i impulsar un model de comerç urbà sostenible. L’objectiu és poder replicar el model en altres municipis de la demarcació amb característiques similars a les de Premià de Mar i que, per tant, també s’enfronten a reptes semblants.
Grans canvis en el sector
El comerç urbà dels municipis s’ha vist afectat per factors com el canvi d’hàbits de consum, la irrupció i consolidació del comerç electrònic, la competència territorial, l’encariment de costos dels establiments comercials -especialment dels preus de lloguer- o la pèrdua progressiva de centralitat d’alguns eixos comercials urbans.
Aquesta transformació ha comportat, entre d’altres, un augment del nombre de locals comercials buits als municipis, una concentració d’usos comercials similars i poca diversificació d’oferta, una major fragilitat del petit comerç i la manca de relleu generacional.
Accions previstes
Entre les diverses actuacions que es duran a terme destaca un informe que analitzarà els preus de lloguer comercial i establirà un preu mitjà per a la viabilitat dels comerços; accions per reduir el nombre de locals buits i promoure noves activitats econòmiques; un pla formatiu per a comerços i empreses locals; activitats per promoure el relleu generacional, i, finalment, una guia metodològica que permeti replicar el model.
Un projecte innovador a tres bandes
Després de la signatura del conveni, la Diputada de Comerç i Consum, Olga Serra i Luque, ha destacat la mirada innovadora de la iniciativa. “Avui fem un pas endavant en la manera d’afrontar els reptes del comerç urbà, amb un projecte integral que els aborda des de perspectives diverses com l’urbanisme, l’espai públic, l’associacionisme i la cohesió social per generar un impacte real al territori”, ha assenyalat. Serra ha destacat la perspectiva transversal i integradora: “Iniciem un projecte innovador a tres bandes amb vocació de poder-lo replicar i que serveixi per millorar la viabilitat del comerç dels municipis amb la implicació activa del teixit local. Perquè només amb el lideratge local, la complicitat supramunicipal i la cooperació público-privada podrem garantir el futur dels nostres comerços.”
L’alcalde de Premià de Mar, Rafa Navarro ha valorat la col·laboració que ha fet possible engegar el projecte, que està aliniat amb les polítiques de comerç del municipi: “El nostre projecte estratègic com a ciutat passa necessàriament per mantenir Premià de Mar com una capital i un referent comercial i social del Baix Maresme. En aquest sentit, valorem i agraïm la col·laboració amb altres institucions i amb el sector publicoprivat que contribueixin a consolidar aquesta posició de referència, i ho assumim amb responsabilitat i compromís.”
Per la seva banda, el director de Comerç, Turisme i Cultura de la Cambra de Comerç de Barcelona, Agustí Filomeno, ha destacat que “la corporació aportarà una mirada professionalitzadora i de futur al projecte, per posar el focus en les tendències que realment tenen impacte i aporten valor al comerç”. En aquest context, ha reivindicat la necessitat d’impulsar fórmules de col·laboració publicoprivada que “ajudin a redefinir una activitat estratègica”. Filomeno també ha subratllat que, per a la Cambra, “el comerç és un sector clau que dona identitat als municipis i pel qual cal continuar apostant per la professionalització”.




